Kennisbank

De usecase van NFT’s

In 2021 bereikte de hype rond non-fungible tokens (NFT's) een hoogtepunt, waardoor veel potentiële investeerders zich afvragen of dit wellicht een zeepbel was. Hoewel een deel van deze hype inmiddels is afgenomen, blijft het onzeker of NFT's een niche-status behouden of een mainstream adoptie zullen doormaken. Desalniettemin beloven deze digitale activa veel voor verschillende toepassingen. Het begrijpen van de eerste voorbeelden en mogelijke toepassingen van deze nieuwe technologie is essentieel om de waarde en levensvatbaarheid ervan te kunnen beoordelen.

NFT’s zijn digitale activa die door hun unieke gebruik van blockchaintechnologie niet kunnen worden gerepliceerd of vervangen, waardoor er een veilige, gedecentraliseerde registratie van eigendom ontstaat. Omdat ze niet kunnen worden gekopieerd of gewijzigd, worden NFT’s vaak gebruikt om het eigendom van zowel fysiek als digitaal eigendom te volgen. 

De huidige NFT markt zit nu in een periode van minder snelle groei dan in 2021, toen het op zijn top was. Dit komt mede door de crypto winter, beter bekend als de bear market. Volgens Avivah Litan, analist en vicepresident bij Gartner, heeft de ineenstorting van de FTX cryptocurrency-beurs eind 2022 de vraag naar NFT’s ernstig getroffen, hoewel de twee markten geen verband houden. Ze voegde eraan toe dat de onrust in de wereldeconomie en de banksector ook niet heeft geholpen.

Veel mensen geloven dat NFT’s simpelweg foto’s zijn die worden verhandeld, maar NFT’s kunnen wel degelijk een positieve impact brengen in bepaalde sectors, zoals: 

 

Muziek

Een groeiend aantal muzikanten heeft hun toevlucht genomen tot blockchaintechnologie, en specifiek NFT’s, als een manier om alles te tokeniseren en te behouden, van digitale muziek tot albumkunst en memorabilia.

Met behulp van NFT’s kunnen artiesten hun nummers en albums tokeniseren, royalty’s aan makers en producenten verstrekken, en hun digitale merchandise verkopen voor een extra inkomstenbron als ze dat willen. Deze technologie wordt ook gebruikt door bekende namen zoals John Legend, Grimes en Kings of Leon. In feite waren de leden van Kings of Leon zo enthousiast over de technologie dat ze een album als NFT uit hebben gebracht

Naast hun intrinsieke coolheid zijn NFT’s misschien het meest aantrekkelijk voor de muziekindustrie om financiële redenen. Decennialang hebben artiesten geklaagd over oneerlijke royalty-overeenkomsten of het gebrek aan winstgevendheid op streamingplatforms. NFT’s bieden een manier om de tussenpersoon uit te schakelen en financieel een groter deel van de taart te verdienen. Josh Katz, de CEO en oprichter van NFT-marktplaats YellowHeart, noemt dit de “90/10-regel”.

“Traditioneel ontvangt de artiest 10 procent van de inkomsten die ze genereren, terwijl andere partijen 90 procent nemen”, zei Katz eerder dit jaar tegen Built In. “Met NFT’s krijgt de artiest 90 procent en neemt het platform 10 procent.”

 

Ticketing

In het algemeen raken tickets voor populaire evenementen snel uitverkocht, en de opkomst van ticketbots heeft de situatie nog erger gemaakt. Volgens een rapport uit 2019 van Distil Networks bestaat ongeveer 40 procent van het ticketverkeer uit deze bots, die een hoop tickets opkopen en ze vervolgens voor veel hogere prijzen doorverkopen op secundaire markten. Dit fenomeen is niet alleen frustrerend (en kostbaar) voor consumenten, maar het kan ook evenementorganisatoren beroven van extra inkomsten en leiden tot de aankoop van valse tickets.

NFT-ticketing is een mogelijke oplossing. Tickets in de vorm van NFT’s die op een blockchain bestaan, kunnen dienen als toegangspassen voor elk evenement, en bieden zo een veiliger en handiger alternatief voor traditionele ticketing. Het rechtstreeks kopen van een NFT-ticket van de artiest zelf elimineert de noodzaak van externe verkopers, waarschijnlijk met minder scams en woekerprijzen als gevolg van meer transparantie en verificatie. Bovendien kunnen evenementorganisatoren vanwege de openbaarheid van blockchaintechnologie de transactiegeschiedenis controleren om fraude te voorkomen.

Naast deze meer pragmatische voordelen kan het gebruik van NFT’s voor ticketing ook potentieel helpen bij het interactieproces tussen uitgevers en klanten, door extra voordelen aan te bieden, zoals verrassingsgeschenken, toegang tot token-beveiligde websites en diensten, en exclusieve ervaringen en fanclubs simpelweg door het verzamelen van data die is gekoppeld aan houders van een specifiek NFT-ticket.

 

Gaming

Play-to-earn games hebben de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen door echte economische prikkels te bieden aan de mensen die ze spelen. Spelers worden beloond met in-game activa zoals virtueel land, avatars, wapens, kostuums en andere NFT’s door taken te voltooien, tegen andere spelers te strijden en verschillende niveaus in het spel te bereiken. Deze in-game activa kunnen vervolgens uit het spel worden gehaald om te worden verhandeld of verkocht op marktplaatsen.

Er zijn vandaag de dag talloze op blockchain gebaseerde games op de markt, en enkele van de meest populaire zijn onder andere The Sandbox, Splinterlands en Gods Unchained. Maar misschien wel de meest bekende en invloedrijke titel in deze ruimte is Axie Infinity, een tweedimensionaal spel bestaande uit wezens genaamd “axies,” die in feite NFT’s zijn die kunnen worden gekweekt en kunnen vechten tegen andere axies om kans te maken op het winnen van crypto-tokens genaamd “smooth love potions,” of SLPs. Op zijn hoogtepunt verdienden Axie Infinity-spelers over de hele wereld duizenden dollars per maand door slechts een paar uur per dag te spelen, en volgens DappRadar werd het spel in 2021 nummer één in NFT-collectibles, ondanks dat het nooit beschikbaar was in populaire app-winkels en dat de grotere game-industrie er huiverig tegenover stond.

Echter heeft de Web3 game industrie het moeilijk tot op heden, en blijft de traditionele gaming markt domineren. Het is erg interessant om te volgen hoe dit zich ontwikkeld.

 

Fashion

NFT’s in de vorm van kleding hebben veel populariteit vergaard, niet alleen als verzamelobjecten, maar ook als statement pieces die avatars kunnen dragen tijdens sociale interacties met vrienden, het bijwonen van concerten of het deelnemen aan virtuele bijeenkomsten.

Belangrijke merken zijn al op de kar gesprongen. Zo zou Gucci naar verluidt een NFT-tas hebben verkocht op Roblox voor meer dan $4.000, waardoor het duurder werd dan de daadwerkelijke tas. Dolce & Gabana verkocht vorig jaar een negen-delige collectie NFT’s voor naar verluidt $5,6 miljoen, die elk werden gekoppeld aan fysieke kledingstukken. En eerder dit jaar opende fast fashion retailer Forever 21 een virtuele winkel in Decentraland, waar het NFT-modeartikelen aanbood die waren geïnspireerd op stukken die beschikbaar waren in zijn fysieke winkels en website.

“Als onderdeel van de mode-industrie zie ik ongelooflijke mogelijkheden met NFT’s,” schreef Yanie Durocher, oprichter van het modeadviesbureau POMPOM Creative, in een recent opiniestuk voor Forbes. “PR en reclame voor modeontwerpers, kunstenaars, makers en influencers zullen een niveau van verspreiding kunnen bereiken die nog nooit eerder is gezien. Kleding van een ontwerper kan wereldwijd worden gezien, niet alleen in een willekeurige advertentie post op sociale media, maar gedragen door mensen – potentiële klanten en influencers die de digitale skins kopen.”

 

Potentiële usecase in de toekomst

Er wordt behoorlijk gespeculeerd over eventuele toekomstige toepassingen van NFT’s. In een steeds meer digitale wereld is het niet onwaarschijnlijk dat NFT’s een grotere toepassing zullen zijn in ons dagelijks leven. Ook al zal je het niet op het eerste gezicht merken, wie weet zul jij ongemerkt NFT’s gebruiken in de toekomst.

 

Identificatie, verificatie, persoonsgegevens

Hoewel persoonlijk identiteitsbeheer een gebied is waar NFT’s kunnen uitblinken, bevinden we ons nog in de beginfase van dit soort toepassingen. Omdat NFT’s code bevatten met een unieke set informatie, kunnen ze worden gebruikt om documenten te tokeniseren, zoals diploma’s, academische certificaten, licenties en andere kwalificaties, medische dossiers, geboorte- en overlijdensakte.

De identiteit of certificering kan direct via de blockchain worden uitgegeven als een NFT die kan worden teruggeleid naar de eigenaar. Het gebruik van NFT’s om medische geschiedenis, persoonlijke profielen, onderwijs- en adresgegevens digitaal op te slaan en te beschermen, geeft gebruikers een betere controle over hun gegevens en kan helpen bij het voorkomen van identiteitsdiefstal.

Organisaties die NFT-toepassingen onderzoeken voor identificatie, certificering en documentatie zijn onder andere:

  • Het Nationaal Instituut voor Onderzoek en Ontwikkeling in Informatica van Roemenië heeft een NFT-marktplaats opgezet waar individuen toegang kunnen krijgen, overheidsdocumenten kunnen overdragen en op een digitale grootboek kunnen opslaan.
  • Duke University gebruikte NFT-certificaten voor studenten in een programma over de basisprincipes van blockchain technologie.
  • De New Media Institute van de Universiteit van Georgia was een van de eersten die diploma’s aangeboden als NFT’s, samen met de optie van papieren certificaten.

Een vergelijkbaar concept kan worden toegepast op NFT’s die rijbewijzen, visa of paspoorten vertegenwoordigen. Hoewel NFT’s kunnen helpen om vervalsingen te elimineren, moeten de details over de technologie – waarschijnlijk inclusief een mobiele app – nog worden uitgewerkt.

Bovendien kunnen NFT’s worden gebruikt voor vaccinpaspoorten om te bewijzen of een individu is gevaccineerd of getest op een ziekte. De Republiek San Marino heeft in 2021 geëxperimenteerd met COVID-19-paspoorten. Ondanks het potentieel van NFT’s om vaccinatie documenten te authenticeren en vervalsingen te verminderen, zijn NFT-toepassingen in dit gebied beperkt, mede omdat het vereisen van vaccin paspoorten – zelfs op papier – een politieke en ethische mijnenveld is in de Verenigde Staten en andere landen.

 

Medische wereld

Hoewel NFT’s in de gezondheidszorg nog steeds een opkomende trend zijn, kunnen ze worden gebruikt om medische informatie op te slaan, waaronder patiëntgeschiedenis en laboratorium- en beeldvorming resultaten. Patiënten zouden gemakkelijker toegang hebben tot hun eigen gezondheidsinformatie en gegevens transparantie in klinische zorg, en medisch onderzoek zou worden verbeterd. Unieke genetische informatie kan ook worden opgeslagen op NFT’s om onderzoekers en farmaceutische bedrijven te helpen behandelingen te verbeteren. Bovendien kunnen NFT’s informatie bevatten over het eigendom en de toekenning van medisch onderzoek en ontdekkingen, wat zou helpen bij het beschermen van intellectuele eigendomsrechten en het faciliteren van licentie- en royalty-overeenkomsten.

Echter, NFT’s in de gezondheidszorg zullen een robuuste infrastructuur vereisen, zoals een blockchain-geactiveerd “biodata” platform. De nieuwe systemen moeten interoperabel zijn met bestaande systemen, en er moeten stappen worden ondernomen om de gegevens veilig te houden en risico’s zoals diefstal uit te sluiten, wat sommige commerciële NFT-platforms heeft getroffen. Andere zorgen die NFT’s in de gezondheidszorg oproepen, hebben betrekking op regelgevende vereisten, compliance en privacy.

Ondanks dergelijke uitdagingen gebruiken sommige startups NFT’s in de gezondheidszorg:

  • NFT-marktplaats Aimedis stelt patiënten in staat om hun gegevens te verwerken als NFT’s en deze door te sturen naar hun zorgverleners.
  • Enjin, een aanbieder van diensten voor Ethereum blockchain-ontwikkelaars, heeft samengewerkt met het digitale platform Health Hero om Go te creëren, waarmee gebruikers een welzijns-NFT van hun gezondheids- en activiteitseisen kunnen maken.

 

Zoals je gelezen hebt is er nog een lange weg te gaan voor NFT’s om mainstream te worden, laat staan om geïntegreerd te worden in ons dagelijks leven. Echter, als de technologie er klaar voor is, kan dit voor grote veranderingen zorgen..